لا تعطوا السفهاء أموالكم Dont give the fools your money
قال تعالي
﴿ وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا﴾ [ النساء: 5]
ولا تؤتوا -أيها الأولياء- من يُبَذِّر من النساء والصبيان أموالهم التي تحت أيديكم فيضعوها في غير وجهها، فهذه الأموال هي التي عليها قيام حياة الناس، وأنفقوا عليهم منها واكسوهم، وقولوا لهم قولا معروفًا من الكلام الطيب والخلق الحسن.
بعض الإطلالات حول الآية الكريمة
1- من هم السفهاء من منظور اللغة؟
أولا: هي جمع سفيه وتأتي بعدة معاني في اللغة
حُمق وخفّة عقل
- إسرافٌ وتبذير هدر ثروتَه بسَفَهه
- نقص في العقل
2- لا تؤتوا: هذا أمر
أن لا يعطي الأب - الأخ - العم - الخال أو أي رجل في حياته انثي (زوجة - ابنة - أم وهم الأكثر شيوعا) أو طفل صغير لم يبلغ بعد " رأس ماله" فيبدده علي مطالب ويرجع هذا الرجل فيتحسر علي ماله ويطلب منهم نقود علي سبيل المصروف الشخصي أو علي سبيل الصدقة، الله تعالي يرفض لك هذا.
3- التي جعل الله لكم فيها قياما
أي تقوم بها حياتكم ، رؤوس الأموال أو أموال محفوظة في اصول ثابتة كأراضي زراعية او مساكن ..الخ أو أموال سائلة
4- وارزقوهم فيها
أي ليس معني ان يأمركم أن لا تعطوهم رؤوس اموالكم التي هي قوام حياتكم كلها، أن لا تنفقوا عليهم بالمرة، بل ارزقوهم منه، والرازق الأساس هو الله تبارك وتعالي وانت مجرد معطي
5- واكسوهم
أي تشتروا لهم ملابس كلما احتاجوا لذلك، بقدر ما تيسر لكم من أموال
6 - وقولوا لهم قولاً معروفا
وكأن الله تعالي يعلم أن هذين الصنفين من البشر (المرأة والصغير الذي لم يبلغ الحُلم) هم أكثر الفئات انفاقاً للمال سفها بدون علم
وجه الإعجاز الإجتماعي في الآية الكريمة
الدراسة الأولي
أشارت الدراسات إلى أن المستهلكين من الرجال والنساء يُظهرون اختلافات كبيرة في اتخاذ القرارات وسلوكيات الشراء عند شراء الملابس لأسباب متنوعة. ولذلك، تُركز هذه الدراسة على تحديد مدى تأثير الجنس على سلوك الشراء لدى المستهلكين الذين يشترون منتجات الأزياء، وعلى تحديد الاختلافات المحتملة بين سلوك شراء الملابس لدى المستهلكين من الرجال والنساء. وتوصلت هذه الدراسة إلى الاستنتاجات التالية، والتي هدفت إلى تحديد الاختلافات في سلوك شراء الملابس لدى المستهلكين من الرجال والنساء، وذلك بناءً على آراء الجنسين حول الأزياء والعلامات التجارية: على الرغم من أن الغالبية العظمى من الرجال والنساء يقولون إنهم يشترون الملابس عند الحاجة، إلا أن نسبة أكبر من النساء مقارنةً بالرجال يقولون إنهم يشترون الملابس "لرفع معنوياتهم"، ولكن عند أخذ النسب الإجمالية للرجال الذين أجابوا بـ "أحيانًا" و"دائمًا" في الاعتبار، يتضح أن الرجال يشترون الملابس أكثر من النساء "لمواكبة الموضة".
• يمكن ملاحظة أن العوامل الثلاثة الأولى المؤثرة على سلوك شراء الملابس لدى عينة الدراسة هي: الوضع الاقتصادي، والجودة، والمكانة الاجتماعية، تليها القيم الثقافية، ثم الأسرة والدائرة الاجتماعية المقربة، ثم الوضع النفسي، وأن النساء أكثر تأثرًا بهذه العوامل من الرجال.
يتضح أن نسبة كبيرة من عينة الدراسة تركزت حول الرأي القائل بأن اتباع الموضة عن كثب أمر مكلف، وأن ملابس الموضة مختلفة وفريدة؛ كما يتضح أن الرجال أكثر من النساء يؤمنون بأن ملابس الموضة تُبرز الشخص.
• عند شراء الملابس، تتأثر النساء أكثر بالموضة، بينما يتأثر الرجال أكثر بالعلامات التجارية.
الدراسة الثانية
المراهقة ومسألة المال
تُصبح إدارة المال صعبة عندما لا يملك المراهقون ما يكفيهم
1- يؤثر المال على مكانتهم مع أقرانهم
من الملابس التي يرتدونها، والتكنولوجيا التي يمتلكونها، والطعام الذي يتناولونه للترفيه، والترفيه الذي يختبرونه. لمواكبة الأصدقاء، هناك ضغطٌ لمواكبة استهلاكهم. "الجميع يملك هاتفًا محمولًا! إذا لم أحصل على واحد، فسأُحرم منه"
2- هم مُكلفين علي الآباء أكثر من الأطفال
تُثير المراهقة طلباتٍ متزايدة على المال وعلى ما يُمكن شراؤه بالمال أكثر من أي وقت مضى. يرضى الأطفال بالعيش في المقام الأول ضمن إطار الأسرة؛ لكن المراهقين أكثر استياءً من العيش وفقًا لتلك الشروط المنزلية. إنهم يريدون وسائل العيش في العالم المادي. لهذا السبب، المراهقون يحتاجون المال أكثر من الأطفال.
3- يمكن للمُصروف أن يُعلّم بعض مهارات التخطيط المالي المُبكرة
عندما يُخصص كمالٍ اختياري، يُضطر الشاب إلى توزيعه على مدار الأسبوع لتغطية نفقات الترفيه. أنفقه دفعةً واحدة أو فورًا، ولن يبقى معك لاحقًا.
منذ بداية المراهقة (عادةً بين سن 9 و13 عامًا)
يجب على الوالدين البدء في تعليم أبنائهم الجوانب العملية للمال. الخطوة الأولى هي تشخيص ما إذا كان الطفل بطبعه وسلوكه مُبذرًا أم مُدّخرًا. هذا التمييز غالبًا ما يكون ذا دلالة، إذ يُعدّ مؤشرًا تقريبيًا على ضبط النفس.
كملخص
الدراسة الخاصة بالمرأة
لو لاحظت ستلاحظ التالي : العوامل التي تؤثر علي شراء المرأة هي علي التراتب
الوضع الاقتصادي
ولو لاحظنا في الآية الكريمة: الله تعالي يقول لمن يملك المال (لا تؤتي النساء والأطفال ) اموالكم ، إذن الوضع الإقتصادي مستقر
المكانة الاجتماعية
يشتري الناس احتياجاتهم علي اساس مكانتهم الإجتماعية، وخاصة النساء فكلما ارتفع مستواها ومكانتها الإجتماعية ارتفعت معها نسبة شراء الماركات العالمية باسعار فلكية، أنهي ذلك الله تعالي بجملة من 4 كلمات (لا تؤتوا السفهاء اموالكم)
القيم الثقافية
كلما كانت المرأة لا تحمل فكراً وخاصة الفكر الديني الذي يحد من شرائها كلما قللت، وإن لم تملك قيما ثقافية في فكرة الإستهلاك والإنتاج كانت أكثر اسرافا
الأسرة
تريد المرأة المستهلكة من رفع شأن كل من حولها بالأشياء المادية من اهلها في الأسرةن او ان الأسرة تضع لها معايير محددة للشراء لا تريد أن تنقص عنها حتي لو كانت امكانات زوجها أو ابيها لا تحتمل ذلك
الدائرة الاجتماعية المقربة
محاولة لإرضاء الزوج والأبناء وتلبية سقف توقعاتهم ، أو الأهل المقربين الذين في وضع اجتماعي افضل منها
ثم الوضع النفسي
وهذا هام جداً، ففي دراسات أخر، تفسر سر شراء المرأة حال نفسيتها تكون في غير حالتها الطبيعية كحزن لفراق عزيز، أم وموت قريب - عافاكم الله - أو تغير هرمونات مثلاً في كثير من الأحيان، سواء كان ذلك قبل بدء الحيض في دورتها أو في سن الإياس او حتي تحت ضغط الطلاق أو المشاكل الزوجية ، كلها عوامل تؤثر علي الشراء .
الخلاصة
لو تفحصت خزانة ثياب اي امرأة ، لوجدت أن أكثر الأشياء التي تمتلكها لا تستعملها، ولا تتخلص منها، فهي تحتفظ بها كنوع من الدفاع النفسي عندها لتشعر بأنها قادرة علي الشراء أو تمتلك الكثير أو غير ذلك من العوامل النفسية ، فسبحان من لخص كل هذا في 4 كلمات فقط لا غير
التعليق علي الدراسة الثانية علي انفاق الأطفال دون البلوغ
لو قرأت ما جاء أعلي أن الأطفال في هذا السن عندهم ضغط من الأقران علي انفاق المال في المظهر والتكنولوجيا التي يملكونها، وفي بعض المجتمعات ضغط علي من أكرم من من؟ ومن سيدفع فاتورة المشروبات مثلاً أكثر من الآخر ، إن كانوا في وضع اجتماعي يسمح بذلك، كل هذا يجعل من هذا الطفل الذي لم يبلغ بعد أو حتي بلغ لتوه في نظر الله سفيه، وكما قرأت في المعني اللغوي لكلمة سفيه، أن من ضمن معانيها (عدم القدرة علي حسن التصرف بالمال)
وهذا يعتبر من الإعجاز الإجتماعي في القرآن الكريم - إن صح التعبير -
God Almighty said:
﴿ وَلَا تُؤْتُوا السُّفَهَاءَ أَمْوَالَكُمُ الَّتِي جَعَلَ اللَّهُ لَكُمْ قِيَامًا وَارْزُقُوهُمْ فِيهَا وَاكْسُوهُمْ وَقُولُوا لَهُمْ قَوْلًا مَّعْرُوفًا﴾ [ النساء: 5]
“And do not give to the foolish your property which God has made a means of support for you. Provide for them from it and clothe them and speak to them words of appropriate kindness.” [An-Nisa’: 5]
And do not give—O guardians—to women and children who squander the property under your care, spending it in ways other than its proper use. This property is what sustains people’s lives. Spend on them from it, clothe them, and speak to them words of appropriate kindness, such as kind speech and good manners.
Some insights into this verse
1- Who are the fools from a linguistic perspective?
First, it is the plural of "foolish" and has several meanings in the language:
Foolishness and foolishness
- Extravagance and wastefulness, wasting one's wealth foolishly
- Deficiency in reason
2- Do not give: This is an order
A father, brother, uncle, maternal uncle, or any man in his life should not give a woman (wife, daughter, mother, and these are the most common) or a young child who has not yet reached maturity his "capital" and squander it on demands. This man will then regret his wealth and ask them for money for personal expenses or as charity. God Almighty will reject this.
3- That which God has made for you a means of support
i.e., the means by which your life is sustained, whether it be capital or money stored in fixed assets such as agricultural land, housing, etc., or liquid funds.
4- And provide for them therein
i.e., His command to you not to give them your capital, which is the foundation of your entire life, does not mean that you should not spend on them at all. Rather, provide for them from it. The primary provider is God, the Blessed and Exalted, and you are merely a giver.
5- And clothe them
i.e., buy them clothes whenever they need it, according to your means.
6- And speak to them with appropriate words
It is as if God Almighty knows that these two categories of people (women and children who have not yet reached puberty) are the most likely to spend money foolishly and without knowledge.
The Social Miracle in the Holy Verse
First Study
Studies have indicated that male and female consumers exhibit significant differences in decision-making and purchasing behavior when purchasing clothing for various reasons. Therefore, this study focuses on determining the extent to which gender influences the purchasing behavior of fashion consumers and on identifying potential differences between the clothing purchasing behavior of male and female consumers. This study reached the following conclusions, which aimed to identify differences in clothing purchasing behavior among male and female consumers based on gender views of fashion and brands: Although the vast majority of men and women say they buy clothing when needed, a higher percentage of women than men say they buy clothing "to lift their spirits." However, when the overall percentages of men who answered "sometimes" and "always" are taken into account, it becomes clear that men buy clothing more than women "to keep up with fashion."
• It can be noted that the top three factors influencing clothing purchasing behavior among the study sample were: economic status, quality, and social status, followed by cultural values, then family and close social circle, and finally psychological state. Women were more influenced by these factors than men.
A large percentage of the study sample held the view that following fashion closely is expensive and that fashionable clothing is different and unique. It also appears that men, more than women, believe that fashionable clothing makes a person stand out.
• When purchasing clothing, women are more influenced by fashion, while men are more influenced by brands.
Study 2
The Adolescence and the Money Issue
Managing money becomes difficult when teens don't have enough.
1. Money affects their standing with their peers.
From the clothes they wear, the technology they own, the food they eat for entertainment, and the entertainment they experience. To keep up with friends, there's pressure to keep up with their consumption. "Everyone has a cell phone! If I don't get one, I'll be deprived."
2. They are more of a burden to parents than children.
Adolescence creates greater demands for money and for what money can buy than ever before. Children are content to live primarily within the family framework; however, teens are more dissatisfied with those domestic conditions. They want the means to live in the material world. For this reason, teens need money more than children.
3. The Allowances can teach early financial planning skills.
When a discretionary allowance is allocated, a young person is forced to spread it over the week to cover entertainment expenses. Spend it all at once, or immediately, and it won't stay with you later. From the beginning of adolescence (usually between the ages of 9 and 13), parents should begin teaching their children the practical aspects of money. The first step is to determine whether the child is a spendthrift or a saver by nature and behavior. This distinction is often significant, as it is a rough indicator of self-control.
In summary
The study on women
If you pay attention, you will notice the following: The factors that influence women's purchasing power are hierarchical.
The Economic status
If we notice the verse: God Almighty says to those who possess wealth, "Do not give women and children your wealth." Therefore, the economic situation is stable.
The Social status
People buy their needs based on their social status, especially women. The higher their social status, the higher their purchases of international brands at exorbitant prices. God Almighty concluded this with a four-word sentence: "Do not give your wealth to fools."
The Cultural values
The less a woman has an ideology, especially a religious ideology, that limits her purchasing power, the less she spends. If she does not have cultural values related to the concept of consumption and production, the more extravagant she is.
The Family
The female consumer seeks to elevate the status of everyone around her with material things from her family, or the family sets specific purchasing standards for her, which she does not want to fall below, even if her husband or father's means cannot bear it.
The Inner social circle
Attempt To satisfy the husband and children and meet their expectations, or close relatives who are in a better social position than her.
Then comes the psychological state.
This is very important. Other studies explain why women buy because their psychological state is not normal, such as grief over the loss of a loved one, the death of a mother or relative—may God protect you—or hormonal changes, for example. This often occurs before the onset of menstruation, during menopause, or even under the pressure of divorce or marital problems. All of these factors influence purchasing.
The bottom line: If you were to examine any woman's wardrobe, you would find that most of the items she owns are neither used nor disposed of. She keeps them as a form of psychological defense to feel capable of purchasing, or to own more, or other psychological factors. Glory be to Him who summarized all of this in just four words.
The Comment on the second study on prepubescent children's spending
If you read what was mentioned above, children of this age are under peer pressure to spend money on appearance and the technology they own. In some societies, there is pressure on who is more generous than whom, and who will pay the drink bill more than another, for example, if they are in a social situation that allows it. All of this makes this prepubescent child, or even someone who has just reached puberty, foolish in the eyes of God. And as you read in the linguistic meaning of the word "foolish," one of its meanings is "the inability to manage money well."
This is considered one of the social miracles of the Holy Quran—if that's the right expression.
The Links


Comments
Post a Comment