بين البحرين حاجزا There is a barrier between the two seas
قال تعالي
(وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا) [الفرقان: 53]
والله هو الذي خلط البحرين: العذب السائغ الشراب، والملح الشديد الملوحة، وجعل بينهما حاجزًا يمنع كل واحدٍ منهما من إفساد الآخر، ومانعًا مِن أن يصل أحدهما إلى الآخر
إطلالة حول الآية الكريمة
الدراسة الأولي
مما سبق يتبيَّن أن العلماء الدارسين لمناطق اللقاء بين الأنهار والبحار مناطق المصبَّات اكتشفوا أن ماء النهر والبحر في منطقة اللقاء بينهما، في حالة ذهاب وإياب واختلاط واضطراب، ويفصل بينهما ماء المصبّ، الذي يعتبر حجرًا على الكائنات الحية، التي فيه محجورًا على الكائنات الخاصة بالبحار والأنهار، وأن ماء المصب محاط ببرزخ مائي يفصل بين البحر والنهر، وذلك ما قرَّره القرآن الكريم قبل ألف وأربعمائة عام على لسان نبي أمي، عاش في أرض صحراوية ليس فيها نهر ولا مصب
دلَّ الوصف التاريخي في أول البحث عن تطور علوم البحار
على عدم وجود أيَّة معلومات علمية في هذا الموضوع، قبل أربعة عشر قرنًا من الزمان عند نزول القرآن الكريم على رسول الله -صلى الله عليه وسلم، كما أن علوم البحار لم تتقدم إلا في القرنين الأخيرين، وخاصة في النصف الأخير من القرن العشرين، وقبل ذلك كان البحر مجهولًا مخيفًا، تكثر عنه الأساطير والخرافات، وكل ما يهتم به راكبوه هو السلامة، والاهتداء إلى الطريق الصحيح أثناء رحلاتهم الطويلة.
الدراسة الثانية
تعود إلى رحلة بحثية عام ٢٠٠٧ لعلماء المحيطات لدراسة دور الحديد في خليج ألاسكا، وكيفية وصوله إلى مناطق معينة في شمال المحيط الهادئ، كان كين برولاند، أستاذ علوم المحيطات بجامعة كاليفورنيا-سانتا كروز، على متن تلك الرحلة في الواقع، هو من التقط الصورة. صرّح بأن الغرض من الرحلة هو
دراسة كيفية اندفاع الدوامات الضخمة
وهي تيارات بطيئة الحركة - التي يصل قطرها إلى مئات الكيلومترات، من ساحل ألاسكا إلى خليج ألاسكا، غالبًا ما تحمل هذه الدوامات معها كميات هائلة من الرواسب الجليدية بفضل أنهار مثل نهر كوبر في ألاسكا، الذي يبلغ طوله ٢٨٦ ميلًا، والذي يتميز بسمك السلمون، والذي ينبع من نهر كوبر الجليدي في المناطق الداخلية البعيدة. يصب هذا النهر شرق مضيق الأمير ويليام، حاملًا معه كل ذلك الطين والرواسب الثقيلة. ومع هذه الرواسب يأتي الحديد.
قال برولاند: "الأنهار الجليدية في الصيف تُشبه مناشير تآكل الجبال هناك
وفي هذه العملية، ترفع كل هذه المواد - التي تُسمى دقيقًا جليديًا - والتي يُمكن نقلها، بمجرد أن تصب هذه الأنهار الجليدية في المسطح المائي الأكبر، تلتقطها تيارات المحيط، وتتحرك من الشرق إلى الغرب، وتبدأ بالدوران هناك. هذه إحدى الطرق الرئيسية التي ينتقل بها الحديد - الموجود في طين ورواسب الجريان الجليدي - إلى المناطق المحرومة منه في وسط خليج ألاسكا.
أما بالنسبة لتلك الصورة تحديدًا، فقد صرّح برولاند بأنها تُظهر
عمودًا من الماء يتدفق من أحد هذه الأنهار الغنية بالرواسب ويلتقي بمياه المحيط العامة. وأضاف أن القول بأن هذين النوعين من المياه لا يختلطان على الإطلاق باطل وقال: "إنهما يختلطان في النهاية، ولكنك تصادف هذه التدرجات القوية جدًا في هذه اللحظات المحددة" وأضاف أن هذه الحدود ليست ثابتة أبدًا، إذ تتحرك وتختفي تمامًا، حسب مستوى الرواسب وتقلبات المياه.
تُجرى دراسات كثيرة حول كيفية تأثير هذا الحديد على إنتاجية البحار
وخاصةً على نمو العوالق، التي وصفها برولاند بأنها "قاعدة السلسلة الغذائية" لكن الأنهار ليست الطريقة الوحيدة التي تتسرب بها رواسب الأنهار الجليدية إلى خليج ألاسكا - ففي بعض الأحيان، يمكن للرياح القوية أن تُثير ما يكفي من الطمي لتكوين سحابة من الغبار يمكن رؤيتها حتى من الفضاء أثناء اندفاعها نحو البحر.
الخلاصة
كيف تيسَّر لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- في زمنه من أبحاث وآلات ودراسات ما تيسر للعلماء الذين اكتشفوا تلك الأسرار بالبحث والدراسة، والواقع أن الذي تيسر لرسول الله -صلى الله عليه وسلم- أكبر من ذلك، فقد جاءه النبأ من العليم الخبير، الذي أنزل عليه {قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ} (الفرقان: ٦)
God Almighty said
(وَهُوَ الَّذِي مَرَجَ الْبَحْرَيْنِ هَٰذَا عَذْبٌ فُرَاتٌ وَهَٰذَا مِلْحٌ أُجَاجٌ وَجَعَلَ بَيْنَهُمَا بَرْزَخًا وَحِجْرًا مَّحْجُورًا) [الفرقان: 53]
(And it is He who has released the two seas, one fresh and sweet, and the other salty and bitter. And He placed between them a barrier and a forbidding partition.) [Al-Furqan: 53]
And it is God who mixed the two seas: the fresh, drinkable one, and the salty, intensely salty one. He placed a barrier between them, preventing each one from corrupting the other and preventing one from reaching the other
A Look at the Holy Verse
First Study
From the above, it is clear that scholars studying the areas where rivers and seas meet, the estuaries, have discovered that the waters of rivers and seas, at the estuaries, are in a state of back and forth, mixing and turbulence. Separating them is the estuary water, which is considered a barrier to living organisms, while the estuary water is a barrier to organisms specific to seas and rivers. The estuary water is surrounded by an isthmus separating the sea and the river. This is what the Holy Qur'an established 1,400 years ago, on the tongue of an illiterate prophet who lived in a desert land with no river or estuary.
The historical description in the first study on the development of oceanography indicated the absence of any scientific information on this subject, fourteen centuries before the revelation of the Holy Qur'an to the Prophet Muhammad (peace and blessings be upon him). Furthermore, oceanography only advanced in the last two centuries, particularly in the latter half of the twentieth century. Before that, the sea was a frightening unknown, filled with myths and legends. All that concerned its voyagers was safety and finding the right path during their long voyages.
The second study
dates back to a 2007 research expedition by oceanographers to study the role of iron in the Gulf of Alaska and how it reaches certain areas of the North Pacific. Ken Bruland, a professor of oceanography at the University of California, Santa Cruz, was on that expedition and actually took the photo. He stated that the purpose of the expedition was to
A Study how giant eddies
slow-moving currents hundreds of kilometers in diameter – move from the Alaskan coast to the Gulf of Alaska. These eddies often carry with them massive amounts of glacial sediment, thanks to rivers like Alaska's 286-mile-long, salmon-fed Cooper River, which originates from the Cooper Glacier far inland. This river flows east into Prince William Sound, carrying all that mud and heavy sediment with it. And with that sediment comes iron. "Glaciers in the summer are like saws eroding mountains there," said Broland. "In the process, they lift up all this material—called glacial flour—that can be transported. Once these glaciers drain into the larger body of water, they're picked up by ocean currents, moved east to west, and circulated there. This is one of the main ways that iron—found in the mud and sediments of glacial runoff—moves to the deprived areas of the central Gulf of Alaska."
As for this particular image, Broland stated that it shows a column of water flowing from one of these sediment-rich rivers and meeting the general ocean water. He added that the notion that these two types of water never mix is false. "They do eventually mix, but you encounter these very strong gradients at these specific moments," he said. He added that these boundaries are never static; they move and disappear completely, depending on the sediment level and water fluctuations.
There is a lot of research into how this iron affects marine productivity, especially plankton growth, which Broland described it as "the base of the food chain," but rivers aren't the only way glacial sediment gets into the Gulf of Alaska—sometimes, strong winds can stir up enough silt to create a dust cloud that can even be seen from space as it rushes toward the sea.
The Conclusion
{قُلْ أَنْزَلَهُ الَّذِي يَعْلَمُ السِّرَّ فِي السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ} (الفرقان: ٦)
How was it possible for the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - during his time to have access to the research, instruments, and studies that were available to the scientists who discovered these secrets through research and study? In reality, what was available to the Messenger of God - may God bless him and grant him peace - was even greater. The news came to him from the All-Knowing, All-Aware, who revealed to him: {Say, "He has sent it down who knows the secret in the heavens and the earth."} (Al-Furqan: 6)
The Links


Comments
Post a Comment