وإن جنحوا للسِلم فاجنح لها If they incline to peace, incline to it too

 


قال تعالي 

﴿ ۞ وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾ [ الأنفال: 61]
وإن مالوا إلى ترك الحرب ورغبوا في مسالمتكم فمِلْ إلى ذلك -أيها النبي- وفَوِّضْ أمرك إلى الله، وثق به. إنه هو السميع لأقوالهم، العليم بنيَّاتهم
‏{‏وَإِنْ جَنَحُوا‏}‏ أي‏:‏ الكفار المحاربون، أي‏:‏ مالوا ‏{‏لِلسَّلْمِ‏}‏ أي‏:‏ الصلح وترك القتال‏.‏ ‏{‏فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ‏}‏ أي‏:‏ أجبهم إلى ما طلبوا متوكلًا على ربك، فإن في ذلك فوائد كثيرة‏.‏ منها‏:

1- ‏ أن طلب العافية مطلوب كل وقت، فإذا كانوا هم المبتدئين في ذلك، كان أولى لإجابتهم‏

2-‏ أن في ذلك إجمامًا لقواكم، واستعدادا منكم لقتالهم في وقت آخر، إن احتيج لذلك‏.‏ 

3-  أنكم إذا أصلحتم وأمن بعضكم بعضًا، وتمكن كل من معرفة ما عليه الآخر، فإن الإسلام يعلو ولا يعلى عليه

4- احتمالية أن يسمع الناس عن الإسلام ويبدأون في البحث عنه

‏ فصار هذا السلم عونا للمسلمين على الكافرين‏.‏ ولا يخاف من السلم إلا خصلة واحدة، وهي أن يكون الكفار قصدهم بذلك خدع المسلمين، وانتهاز الفرصة فيهم


إطلالة حول الآية الكريمة 

وَإِن جَنَحُوا
جنحوا في اللغة (مال لذهاب أو مجي - جنح الشّخص: انقاد، حاد عن الطريق إلي طريق آخر- وفي الحديث : مَرِضَ رسول الله ، صلى الله عليه وسلم ، فوجد خِفَّةً فاجْتَنحَ على أُسامة حتى دخل المسجد أَي خرج مائلاً متكئاً عليه)

والمعني العام أن الطائر متي يميل بجناحه؟ عند هبوطه من علو إلي الأرض، لماذا استخدم الله تبارك وتعالي هذا اللفظ تحديداً في طلب السلام مع العدو؟ لربما لأن الطائر يحلق في الجو مثلما العدو متعالي عليكم ومتجبر عليكم، فإن هو هو من قلل من سرعته في الطيران تجاه الأرض "العدو يطلب السلام" فليس امامك خيار ، آداة "إن" هنا تفيد "لو" أي إذا حدث هذا "طلب العدو: السلام" فانتبه لهذا الطلب

للسلم 
السلام مطلب للجميع، لا يحب احد الحرب، فهي خراب للديار والممتلكات والأهم منها للأفراد ، فالسلام مطلب رئيس في دين الإسلام، فالدين الإسلامي يدعي (دين السلام) ومن أسماء الله الحسني "السلام"  وتحية المسلمين لبعضهم البعض "السلام" وتحية أهل الجنة "السلام" وهم هم "العدو" من يطلب السلام في هذه الحالة 

فاجنح لها 
هذا ليس خيار، الفاء (تفيد السرعة)، والفعل جاء بصيغة الأمر 


وتوكل علي الله 
معني التوكل في اللغة: لاعتماد الواثق على الغير- تَوَكَّلَ بِأُمُورِهِ : ضَمِنَ القِيَامَ بِهَا - تَوَكَّلَ فِي الأمْرِ : أظْهَرَ العَجْزَ واعْتَمَدَ عَلَى الغَيْرِ- تفويض مثل توكيل عام أو خاص للمحامي والمعني العام  للتوكل: أن تأخذ بالأسباب المتاحة (فكرة العشرة طوابق من المبني) أنت بنيت 3 طوابق فقط ولا يزال لك 7 طوابق كاملة لم تبني، ولكن عليك اليوم تسليم المبني ، سلمه وتوكل علي الله، هذه الأسباب المتاحة ولا يكلف الله نفساً إلا وسعها، وليس عليك النتائج ، عليك بذل الأسباب المتاحة فقط، يقول تعالي "وأعدوا لهم ما استطعتم ..الآية" إذن الإستطاعة هي المعيار، وأيضاً من معاني التوكل: التفويض لجهة أعلي منك "هنا هو الله تعالي العليم - الخبير المحيط" هذه من اسماء الله الحسني، فتوكل، ولكن تذكر أن للتوكل اختبار: أن يجردك ممن يساعدك، فتظهر اولوية التوكل الله بعد الأخذ بالأسباب وبعد هذه الإختبار المؤقت ستظهر الأسباب المؤيدة مرة أخري علي السطح 

إنه هو السميع 
سميع سبحانه وتعالي لدبيب النملة السمراء علي الصخرة الملساء في الليلة الظلماء، كلنا نحفظ هذا جيدا، واين توكلك وأنت تعلم ذلك، لا تقوم استخبارات عالية المدي، لا تقول اقمار صناعية أو غيرها من التقنيات الإستخباراتية، بل قل الله سميع لنا (كمسلمين) سميع لنياتنا، سميع لما ينويه العدو لنا أو حتي يريد الغدر بنا لا سمح الله. 

العليم 
عليم بحاجتكم أيها المسلمين، عليم بأن الألم النفسي فاق الحد، وأنكم تشعرون بالقوة الداخلية لإستكمال الحرب من اجل الشهداء والأرامل واليتامي وغيرهم، ولكنها إرادة الله تعالي للحرب والسلم في نهاية الزمان أن تكون متوحشة، وخاصة لأهل الشام الأحباب، عفي الله عنهم ونصرهم وايدهم وأخرجهم من ظلمات الحرب لنور السلم والتوكل علي الله 
 

دراسات ذات صلة 
الدراسة الأولي 

إعادة بناء السلام بعد الحرب
نشأ فرانسيس أبوجبيلا في شمال شرق غانا، وشهد صراعات إقليمية طوال طفولته. تصادمت مجموعتان عرقيتان مرارًا وتكرارًا، منذ ما قبل الاستعمار. واليوم، كطالب دكتوراه في كلية جاكسون للدراسات الدولية بجامعة واشنطن، يعمل أبوجبيلا على إيجاد حلول دائمة لهذه الصراعات. قد يكون هذا أمرًا صعبًا، لكن أبوجبيلا ليس غريبًا على التحديات التي تبدو مستعصية. نشأ في مجتمع زراعي صغير بلا كهرباء أو مدارس أو عيادات، وكان يمشي ساعات يوميًا للذهاب إلى المدرسة في قرية أخرى. لم يصادف جهاز كمبيوتر حتى المرحلة الثانوية. لكنه تفوق أكاديميًا، وتابع دراسته في جامعة كيب كوست في غانا لدراسة اللغة الفرنسية مع تخصص فرعي في اللغة الإنجليزية.

. يوضح أبوغبيلا
عادةً ما تعتمد مجتمعات ما بعد الصراع آليتين أساسيتين 
1- العدالة التصالحية 
 يُمنح عفو جزئي أو كلي للجناة ليتقدموا ويُطلعوا العالم على الجرائم التي ارتكبوها. وبعد أن يسمع الضحايا اعتراف الجناة بجرائمهم، سيسامحون ويتصالحون

2- العدالة الجزائية
لإعادة بناء السلام والمصالحة بين الناس".
 العفو يعزز ثقافة الإفلات من العقاب. ويؤمنون بوجوب محاكمة الجناة ومعاقبتهم إذا ثبتت إدانتهم".

يقول أبوغبيلا: أنه لاحظ تفضيل السياسيين للخطاب اللاذع على الاعتراف بأخطاء الماضي ويضيف: "على القادة السياسيين والجناة أن يكونوا صادقين وألا يبخلوا بالحقيقة. من أجل سلام دائم، يجب على الجانبين الاعتراف بصدق بمآسي الماضي، ورؤية إنسانية كل منهما في الآخر، والتسامح، ورسم مستقبل مشترك".


الدراسة الثانية 
 الثقافة أساس التنمية من خلال
 دورها التأسيسي في تشكيل الهويات وتشكيل التفاعلات بين الأفراد والجماعات والتأثير على كيفية عمل المؤسسات. وكما أشار البنك الدولي التابع للأمم المتحدة، وجهات أخرى، فإن الصراعات تُحركها بشكل متزايد عوامل الهوية والأيديولوجيا التي تُحددها الثقافة. وبينما يُمكن استخدام الثقافة كسلاح، يُمكن استخدامها أيضًا لتهدئة الآخر وتوحيده وإعادة تأهيله إنسانيًا، والتغلب على الضغوط التي تُثير الصراع. التعامل مع الثقافة كعامل مُتبقي لعمليات إعادة الإعمار والتعافي، ينطوي هذا النهج على خطر إغفال فرص دعم المصالحة وبناء السلام؛ والشواغل والتفضيلات والأعراف المحلية التي قد تُقوّض تنفيذ البرامج؛ وفي أسوأ الأحوال، تنفيذ برامج تُفاقم الصراع عن غير قصد. لذلك، ينبغي أن تكون الثقافة محورية في برامج إعادة الإعمار والتعافي بعد الأزمات.

هناك بعض الإرشادات الأساسية حول كيفية تفعيل الثقافة كجزء أساسي، لا هامشي، من تصميم وتنفيذ برامج التعافي بعد الأزمات. ويتم ذلك من خلال

1-  اقتراح قضايا ذات صلة ثقافية ينبغي مراعاتها أثناء تقييمات احتياجات ما بعد الأزمات

2- اقتراح قطاعات تتطلب اهتمامًا خاصًا نظرًا لإمكاناتها في تخفيف الصراعات وإثارتها

 3- تعزيز الحاجة إلى المرونة في تصميم البرامج وتنفيذها

 وتختتم هذه الورقة بعرض ست حالات توضح النهج المستنيرة ثقافيًا في العمل في المناطق المتضررة من الصراعات. وتُوضح حالتا أفغانستان وآتشيه في إندونيسيا برامج التعافي التي تبرز فيها الثقافة بشكل بارز. وتُظهر حالات لبنان وتيمور الشرقية وكوت ديفوار والسلفادور كيف يمكن استخدام الثقافة لأغراض أكثر فاعلية ، وقد اختيرت حالاتٌ بعناية لتوضيح شكل وجوهر المناهج المستنيرة ثقافيًا في التطبيق. ورغم محدودية النطاق والمنهجية، يُؤمل أن تكون الحجج الواردة في هذه الورقة مفيدةً للحكومات الوطنية، وكذلك للجهات الفاعلة في الأمم المتحدة والبنك الدولي والمؤسسات الأخرى التي تُوسّع نطاق تدخلاتها في حالات النزاع المسلح. 


اللهم عم السلام في أرجاء المنطقة وسائر البلدان 

God Almighty said
﴿ ۞ وَإِن جَنَحُوا لِلسَّلْمِ فَاجْنَحْ لَهَا وَتَوَكَّلْ عَلَى اللَّهِ ۚ إِنَّهُ هُوَ السَّمِيعُ الْعَلِيمُ﴾ [ الأنفال: 61]
﴿ ۞ And if they incline to peace, then incline to it and rely upon Allah. Indeed, it is He who is the Hearing, the Knowing.﴾ [Al-Anfal: 61]

And if they incline toward abandoning war and desire to make peace with you, then incline toward that, O Prophet, and entrust your affair to Allah, and trust in Him. He is the Hearer of their words, the Knower of their intentions.
{And if they incline} meaning: the disbelievers who are at war, meaning: they lean {to peace} meaning: reconciliation and abandoning fighting. {Then incline toward it and put your trust in Allah} meaning: respond to their request, putting your trust in your Lord, for there are many benefits in this. Among them:

1. Seeking well-being is required at all times, so if they are the first to do so, it is more appropriate to respond to them.

2. This will strengthen your strength and prepare you to fight them at another time, if necessary.

3. If you reconcile and trust one another, and each is able to know the other's position, then Islam will prevail and nothing will prevail over it.

4. The possibility that people will hear about Islam and begin to search for it.

So it became This peace is an aid to the Muslims against the infidels. There is only one thing to fear from peace, which is that the infidels intend to deceive the Muslims and take advantage of the opportunity to harm them.


A Look at the Verse

And if they incline
Linguistically, "incline" means to lean toward going or coming. A person inclined (to lean) or deviate from one path to another. In the hadith, it says: "The Messenger of God, peace and blessings be upon him, fell ill and felt light, so he leaned on Usama until he entered the mosque, meaning he went out leaning on him."

The general meaning is: when does a bird lean with its wing? When descending from a high place to the ground. Why did God, the Blessed and Exalted, use this specific expression to seek peace with the enemy? Perhaps because the bird is flying in the air, just as the enemy is haughty and arrogant toward you,if  it slowed down its flight toward the ground. "The enemy is asking for peace." You have no choice. The particle "in" here indicates "if," meaning if this happens. "The enemy asked for peace." Pay attention to this request.

For Peace
Peace is a demand for everyone. No one likes war, as it destroys homes and property, and more importantly, individuals. Peace is a primary demand in the religion of Islam. Islam claims to be "the religion of peace." One of God's beautiful names is "peace." Muslims greet one another with "peace," and the greeting of the people of Paradise is "peace." They are the "enemy," the one asking for peace in this situation, just remember

So, lean toward it
This is not a choice. The "fa" indicates speed, and the verb is in the imperative form.


And trust (rely) in God
The linguistic meaning of trust is: for the confident to rely on others. - He trusted in his affairs: he guaranteed them to be carried out. - He trusted in a matter: he showed inability and relied on others. - Delegation, such as a general or specific power of attorney to a lawyer. The general meaning of trust is: to take the available means (the idea of ​​the ten floors of the building). You have only built three floors, and you still have seven complete floors to complete. But today you must hand over the building. Hand it over and trust in God. These are the available means, and God does not burden a soul beyond its capacity. The results are not yours. You must only exert the available means. God Almighty says, "And prepare against them whatever you are able..." [The Verse]. So, ability is the criterion. Another meaning of trust is: delegation to a higher authority than you. "Here is God." "The Almighty), the All-Knowing - the All-Aware, the All-Encompassing." These are among the beautiful names of God. So, trust in Him, but remember that trust has a test: that He may strip you of those who help you. Then, the priority of trust in God will become apparent after taking the necessary measures. After this temporary test, the supporting reasons will once again surface.

He is the All-Hearing.
He, glory be to Him, hears the crawling of a black ant on a smooth rock in the dark night. We all remember this well. Where is your trust when you know this? There are no high-range intelligence services. Don't say satellites or other intelligence technologies. Rather, say, "God hears us (as Muslims), hears our intentions, hears what the enemy intends for us or even wants to betray us, God forbid."

The All-Knowing
He knows your needs, O Muslims. He knows that the psychological pain has exceeded all limits, and that you feel the inner strength to continue the war for the sake of the martyrs, widows, orphans, and others. But it is the will of God Almighty for war and peace at the end of time to be brutal, especially for the beloved people of Ash-Sham. May God protect them, grant them victory, support them, and bring them out of the darkness of war into the light of peace and trust in God.


Related Studies

First Study
Post-War Peacebuilding
Francis Abujabila grew up in northeastern Ghana and witnessed regional conflicts throughout his childhood. Two ethnic groups have clashed repeatedly, since before colonialism. Today, as a doctoral student at the University of Washington's Jackson School of International Studies, Abujabila works to find lasting solutions to these conflicts. This may be difficult, but Abujabila is no stranger to seemingly insurmountable challenges. He grew up in a small farming community without electricity, schools, or clinics, walking hours each day to school in another village. He didn't encounter a computer until high school. But he excelled academically, continuing his studies at the University of Cape Coast in Ghana to study French and minor in English.


Abu Ghebla explains
Post-conflict societies typically rely on two basic mechanisms
1. The Restorative justice:
Partial or full amnesty is granted to perpetrators so they can come forward and share their crimes with the world. After victims hear the perpetrators confess their crimes, they will forgive and reconcile.

2. The Retributive justice
To rebuild peace and reconcile people.
Amnesty fosters a culture of impunity. They believe that perpetrators should be tried and punished if found guilty.

Abu Ghebla says he has observed politicians preferring harsh rhetoric to acknowledging past wrongs. He adds: “Political leaders and perpetrators must be honest and not hold back the truth. For lasting peace, both sides must honestly acknowledge the tragedies of the past, recognize the humanity of each other, forgive, and chart a shared future.”


Study Two
The culture is the foundation of development through its foundational role in shaping identities, shaping interactions between individuals and groups, and influencing how institutions function. As the World Bank, the United Nations, and others have pointed out, conflicts are increasingly driven by identity and ideology determined by culture. While culture can be used as a weapon, it can also be used to soothe, unify, and humanize others, overcoming the pressures that fuel conflict. Treating culture as a residual factor in reconstruction and recovery processes risks overlooking opportunities to support reconciliation and peacebuilding; local concerns, preferences, and norms that may undermine program implementation; and, in the worst case, implementing programs that unintentionally exacerbate conflict. Therefore, culture should be central to post-crisis reconstruction and recovery programs.

There are some basic guidelines on how to operationalize culture as an essential, rather than marginal, part of the design and implementation of post-crisis recovery programs. This is achieved by:

1. Proposing culturally relevant issues to consider during post-crisis needs assessments

2. Proposing sectors that require special attention due to their potential to mitigate and instigate conflict

3. Reinforcing the need for flexibility in program design and implementation

This paper concludes with six case studies that illustrate culturally informed approaches to work in conflict-affected areas. The cases of Afghanistan and Aceh in Indonesia illustrate recovery programs in which culture features prominently. The cases of Lebanon, Timor-Leste, Côte d'Ivoire, and El Salvador demonstrate how culture can be used for more effective purposes. These cases have been carefully selected to illustrate the form and substance of culturally informed approaches in practice. Despite the limited scope and methodology, it is hoped that the arguments presented in this paper will be useful to national governments, as well as to actors in the United Nations, the World Bank, and other institutions expanding their interventions in situations of armed conflict.

May peace prevail throughout the region and all other countries

The Links 








Comments